Gratis architectuurlezing 28 oktober: Leeromgevingen als versterking van de stedelijke structuur

Published on 10/25/2021 - 07:09
kaart onderwijs Kortrijk

Het voorbije jaar toonde meer dan ooit de noodzaak om ruimte op een gelaagde manier in te zetten. In tijden van COVID-19 bleek hoe eenzijdig de vele infrastructuren van een stad maar kunnen ingezet worden bij hoge nood aan (publieke) ruimte. Kan de infrastructuur van onderwijsinstellingen ingezet worden om de stedelijke structuur te ondersteunen en een buffer te bieden in tijden van nood? Meer nog, kan onderwijs­infrastructuur dermate ontworpen worden dat het een permanente hefboom in de buurtwerking en de stedelijke omgeving vormt? Kortrijk neemt hier een voortrekkersrol en zet in op open, dynamische leeromgevingen.

Wout Maddens, schepen stadsvernieuwing Kortrijk, licht toe hoe onderwijs een drijfveer is om de stad verder te ontwikkelen.

Onderwijs maakt een belangrijk deel uit van het stedelijk leven. Het is niet alleen op de schoolbanken zitten, onderwijs maakt deel uit van het socio-educatieve leven. De ruimte die onderwijs in beslag neemt, staat in relatie tot haar omgeving. Zo ook hebben de gebouwen een immense impact of het dagelijkse reilen en zeilen van een student. Hoe reikt de campus de hand naar de stad? Hoe groeit de stad naar de campus toe? Op welke manier stimuleert de leeromgeving de gebruikers van het gebouw? Op welke manier betekent dit een hefboom naar de buurt?

Twee sprekers, Joris Hindryckx (VIVES) en Dieter Dobbelaere (HOWEST) lichten elk vanuit hun eigen context toe hoe de respectievelijke campussen zich tot de stad verhouden en vice versa. Enerzijds een campus aan de rand van de stad die naar de stad toegroeit en die de stad naar zich toetrekt, anderzijds een campus in het centrum van Kortrijk die de grenzen van haar omgeving wil overstijgen en in directe relatie met haar omwonenden staat. Beiden zien Kortrijk als creatieve stad waarbij de dimensie van de gebouwen overstegen wordt.

Tot slot getuigt Philippe Viérin over de inzichten van noA architecten bij het ontwerpen van onderwijsinstellingen in andere locaties, over de houding en samenspraak met heel wat stakeholders, bij het realiseren van een educatief gebouw ten aanzien van zijn stedelijke omgeving.

Schrijf je snel in

Philippe Viérin noA