Digitale Regio Kortrijk

Al ruim 25 jaar bouwt en ondersteunt Leiedal de websites van haar vennoten en partners in de regio. In 1996 werd gestart met een regionale portaalsite en in 1999 deed het virtuele loket zijn intrede. 2003 is de volgende mijlpaal in de DRK-historiek, met de implementatie van een CMS, de Bedrijvengids en Govmaps. Vanaf toen kwam alles in een stroomversnelling. Elke gemeente kreeg haar eigen website naar analogie met de eigen huisstijl. In 2009 maakten we de shift naar Drupal en implementeerden we een productencatalogus en sociale media. Sinds 2015 ligt de focus op de mobiliteit van de websites en de uitvoering van toptaken om tot een optimale gebruikerservaring te komen, voor een zo vlot mogelijke communicatie tussen de gemeenten en hun inwoners. 

De voorbije 25 jaar heeft het DRK-platform een ware (r)evolutie meegemaakt. De investeringen en inspanningen van de afgelopen jaren hebben geleid tot een robuust en flexibel Drupal-platform, waarop de gemeenten hun digitale dienstverlening kunnen uitbouwen en uitrollen. Op dat platform hebben we verschillende nieuwe toepassingen en implementaties toegevoegd, zoals de Zoekmodule Stedenbouwkundige Context en Mijn Burgerprofiel. Leiedal fungeert hierin als projectmanager, innovator en facilitator.

Projectwebsites

Innovatief en toekomstgericht

Onderzoek en ontwikkeling doen we niet alleen, maar samen met alle mogelijke regionale partners. We zoeken naar een wisselwerking tussen de vele universiteiten en hogescholen, onderzoeksinstellingen en topbedrijven in de regio. 

Leiedal is katalysator én trekker in dit digitale verhaal. Door digitale innovatie te ondersteunen, kunnen we een duurzame fundering leggen als draagvlak voor nog meer ontwikkeling en innovatie.

In onze achtertuin liggen vooruitstrevende hogescholen en ondernemingen gespecialiseerd in gaming, engineering, energie… De voedingsbodem voor digitale bedrijven en start-ups. Toch zijn we neutraal tegenover de IT-markt. Als overheidsbedrijf geven we alle spelers op de markt gelijke kansen, dus ook de start-ups en kleinere bedrijven. 

We anticiperen op de technologische veranderingen van morgen en willen er slim gebruik van maken: open & smart data, digitale werkplekken, burgerparticipatie… We streven ernaar inventieve en digitale oplossingen op maat te ontwikkelen voor elke gemeente, in cocreatie met creatieve en vernieuwende personen, bedrijven en instanties die alle grenzen van het digitale aftasten. Dat zal leiden tot nieuwe concepten en ontwikkelingen, met de regio als leider in het digitale landschap.

Data als motor

Digidal deelt zijn data met collega’s, gemeenten, andere intercommunales en de vele gebruikers. Zo staan we eigenlijk altijd ten dienste van de regio. 

Om die rol te kunnen spelen, hebben we een stevige basis nodig waarop we (verder) kunnen bouwen. Op het Leiedal Data as a Service-platform (LDaaS) verrijken wij de data die ten dienste worden gesteld aan onze interne en externe werking, de overheden en bevolking. Dat gebeurt volgens het principe van het Open Data Charter.

LDaaS bestaat uit verschillende componenten: een API-platform voor de uitwisseling van data naar de verschillende platformen, een datawarehouse als centrale rapportagedatabank, een datalake voor de opslag van ruwe/big data, een gecentraliseerde master data hub en een opendataplatform. 

Voorbeeld: in 2020 werden voor de hele regio 360°-straatbeelden met LiDAR-puntenwolk en gedetailleerde orthofotografie aangekocht. Het gebruik van deze data moet continu gestimuleerd en geëvalueerd worden. Om er extra meerwaarde uit te halen, starten we trajecten op om (semi)geautomatiseerd 3D-modellen te maken en features te detecteren uit de straatbeelden en orthofoto’s.

Digidal gelooft dat efficiënt, cyberveilig en doordacht gebruik van data het (lokale) beleid en de werking zullen versterken en verrijken. Europa wil trouwens dat de lidstaten een efficiënte gemeentelijke dienstverlening hoog in het vaandel dragen (single digital gateway).

DRK - Waar staan we vandaag?

De gemeentelijke websites zijn geëvolueerd van een communicatiemiddel naar een centraal platform voor communicatie en dienstverlening. Het zijn aanspreekpunten voor de inwoners, handelaars, verenigingen... Vandaag bestaat zo'n website uit verschillende onderdelen die de gemeentelijke diensten een gezicht geven en de werking ondersteunen. Door het grote aantal bezoekers per dag moeten het platform en de websites die erop draaien dus robuust zijn. De DRK-infrastructuur is in 25 jaar geëvolueerd naar een gedeeld Drupal-platform met verschillende op maat ontwikkelde modules.
 

Gedeeld Drupal-platform
De Drupal-infrastructuur werd de afgelopen jaren hertekend en gemigreerd naar Drupal 8. Daardoor was het platform klaar voor de toekomstige uitdagingen. Alle gemeentelijke websites kregen een nieuwe lay-out, meer flexibiliteit, gestructureerde data en een performant platform dat elke toekomstige crisis aankan.  
 

Gedeelde Drupal-modules
De basis van de website werd uitgebreid met enkele modules die de digitale dienstverlening van de gemeenten mee verzorgen:

  1. De Bedrijvengids geeft binnen de website een overzicht van alle ondernemingen in de gemeente. Via een koppeling met Facebook kun je data ophalen en linken met socialemediakanalen.
  2. De subsitemodule maakt het mogelijk om snel en efficiënt informatie te bundelen op een projectwebsite binnen de gemeentelijke website.
  3. Als pilootproject voor Kortrijk werd in 2019 Mijn Burgerprofiel geïmplementeerd in de website van de stad. Het was de aanzet voor een volledige uitrol over het DRK-platform. De volgende stap die Leiedal ontwikkelde, waren de verbinding en creatie van slimme formulieren.
  4. We bouwden ook gemeentespecifieke modules zoals de Zoekmodule Stedenbouwkundige Context en projectwebsites op het DRK-platform.

Bart Browaeys

Bart Browaeys
projectmanager Digidal