Strategisch en actiegericht

share north fietsen donkey republic

In 2021 werd vanuit een uitvoeringsgerichte planning gemikt op realisaties in verschillende domeinen: mobiliteit, klimaat… 

Deelmobiliteit, mobipunten en vervoerregio in het kader van SHARE-North 

Het Interreg VB-project SHARE-North zet in op gedeelde mobiliteit om te streven naar een CO2-arme Noordzeeregio. Binnen het project focuste Leiedal in 2021 op de uitwerking van het concept mobipunten in onze regio en op het testen van verschillende deelsystemen. De testkaravaan van 120 deelfietsen, werd geëvalueerd en uitgebreid naar 156 fietsen, verdeeld over 31 hubs. Een gedeelde poolwagen voor het bedrijventerrein Hoog Kortrijk werd in gebruik genomen en vormde een nieuwe toevoeging aan de ‘wolk’ van mobiliteitsdiensten op het bedrijventerrein, als aanzet voor het toekomstige mobipunt/Hoppinpunt.  

Samen met de vervoerregio werd meegetekend aan de ruimtelijke integratie van vervoer op maat in de regio, via de operationalisering van Hoppinpunten en de koppeling met de verplaatsbare mobipunt-infrastructuur, ontwikkeld binnen het project TRIPOD II (Interreg Fra-Wall-Vla).  

Daarnaast zetten we in op het operationaliseren van de Mobiliteitscoach om bedrijven te ondersteunen in de verduurzaming van hun woon-werkverkeer via een vijftal testcases. Tevens werd het mobiliteitsdashboard, een tool voor bedrijven om hun werknemers te informeren over duurzame mobiliteitsalternatieven, voorbereid. 

Aankoopcentrale mobiliteit 

In 2021 verenigden de 11 Vlaamse streekintercommunales zich en richtten ze een aankoopcentrale duurzame voertuigen op, als antwoord op de stopgezette dienstverlening van Fluvius. De aankoopcentrale biedt de mogelijkheid voor lokale besturen, politiezones, gemeentelijk onderwijs, OCMW’s, brandweerzones en intercommunales om hun vloot te verduurzamen. De aankoopcentrale duurzame voertuigen biedt namelijk tal van voordelen zoals interessante tarieven, begeleiding door experten, ontzorging, … 

In 2021 werd de aankoopcentrale vorm gegeven, nagedacht over het aanbod en verdelers gezocht. Vanaf april 2022 zal de aankoopcentrale duurzame voertuigen volledig operationeel zijn. Hoewel IGEMO de overkoepelende rol op zich neemt, fungeert Leiedal als eerste aanspreekpunt in de regio. 

Opmaak van uitvoeringsgerichte plannen voor sites langs de Gaverbeek in Harelbeke en Waregem in samenwerking met de Vlaamse Milieumaatschappij 

Nadat het onderzoek van de Gaverbeekvisie werd afgerond, kreeg Leiedal de opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij (VMM), de stad Harelbeke en de stad Waregem om de visieplannen te verfijnen tot uitvoeringsgerichte plannen. Leiedal organiseerde hiervoor workshops, samen met ontwerper Maarten Gheysen (Studio Uad). Tijdens dit traject werden de ontwerpen afgetoetst met de realiteit, en afgewogen ten opzichte van aanwezige opportuniteiten en uitdagingen. Hierbij werd teruggekoppeld naar omwonenden, de gemeentediensten, jeugdverenigingen... Het eindresultaat zijn plannen en snedes die als referentie zullen dienen voor de aanbesteding en uitvoering van de werken, 

waarvan de meeste de komende jaren opgestart zullen worden. De werken aan de hippodroom in Waregem zijn zelfs al opgestart.

Oproep Water+Land+Schap 

Op basis van de geïntegreerde visie op de Gaverbeek keurde de Vlaamse overheid in 2018 een projectvoorstel goed binnen de oproep Water+Land+Schap. Hiermee ondersteunt ze initiatieven die water, landbouw, natuur en landschap samenbrengen om beekvalleien weerbaarder te maken tegen de klimaatverandering. Leiedal treedt op als facilitator van de lokale coalitie van landbouwers, gemeenten, waterloopbeheerders en andere actoren. Water+Land+Schap biedt de kans om de Gaverbeekvisie om te zetten in concrete realisaties. 

In 2021 volgde een oproep Water+Land+Schap 2.0 in kader van de Blue Deal van minister van Omgeving Zuhal Demir. Leiedal ondersteunde hierbij enerzijds de gemeente Wevelgem bij het opmaken van een projectvoorstel rond de Neerbeek (samen met de provincie en de stad Kortrijk) als de stad Kortrijk bij een projectvoorstel ‘Van beek tot bodem’ (ondertussen goedgekeurd). Het project rond de Neerbeek werd ondanks een goede score niet geselecteerd, maar vanuit de gemeenten en de provincie werd Leiedal verzocht om een gebiedsvisie en gebiedsprogramma op te maken dat rekening houdt met de droogteproblematiek vanuit de drainage van de tunnel onder het vliegveld van Wevelgem. 

Transfo in Zwevegem als lighthouse project voor een smart grid en energiedelen 

Eind juni 2020 zette de Europese Commissie het licht op groen voor het project RE/SOURCED in het kader van het EU-programma Urban Innovative Actions. Het project krijgt een werkingsbudget van 5 miljoen euro, waarvan Europa 4 miljoen financiert. RE/SOURCED mikt op de uitbouw van een circulair smart microgrid op de Transfosite in Zwevegem, waaraan – met het oog op een maximale zelfconsumptie door de gebruikers – hernieuwbare energiebronnen gekoppeld worden. Leiedal trekt het project en wordt bijgestaan door de gemeente Zwevegem, de Provincie West-Vlaanderen, Universiteit Gent, Flux50, VITO en REScoop.eu. In 2021 werkten de projectpartners hard aan 

voorbereidende stappen voor het smart grid (wetgevend kader, blauwdruk, oprichting coöperatie, …). In 2021 werden de eerste aanbestedingen voor installaties voorbereid en gelanceerd. Er werd een interpretatieve vraag aan de Europese Commissie gesteld over de (on)mogelijkheid om een smart grid gekoppeld aan een energiegemeenschap in de praktijk te brengen. Dit wordt verdergezet in het voorjaar van 2022, zodat vanaf het najaar van 2022 met de infrastructuurwerken kan worden gestart. Het project loopt nog tot 30 juni 2023