Creativiteit prikkelen

My machine workshop leiedal

C2L3Play 

Leiedal organiseerde in het kader van het grensoverschrijdende project C2L3Play (Interreg Fra-Wal-Vla) begeleiding aan designers, kunstenaars, ondernemers, kmo’s en particulieren met de ambitie om artistieke, technologische en economische projecten te ontwikkelen in de sector van de culturele en creatieve industrieën. Zo creëert Leiedal nieuwe mogelijkheden op het vlak van cultuur, pedagogie en kunst, telkens met een link naar data en ruimte. Leiedal begeleidde kunstenaar Jonas Vansteenkiste met zijn project Pedigree en Sylvain Couzinet-Jacques met zijn project Ronde de Nuit. De resultaten van het project werden gepresenteerd op de slotconferentie in oktober 2021 in Bergen en via de publicatie van een witboek. 

MyMachine 

Meer dan ooit werden in dit tweede COVID-jaar studenten tijdens hun MyMachine-opdracht uitgedaagd om ondernemend te zijn en zelfsturing te combineren met een hoge dosis creativiteit. Vanuit hun ‘kot’ betrokken ze de kinderen via online workshops of videoboodschappen. Howest-studenten Ergotherapie ontwikkelden een draaiboek voor het bouwen van hun ‘zoekmachine’. Hierdoor konden de leerlingen van het buitengewoon secundair onderwijs zelfstandig verder werken aan de bouw van de droommachine. Zo trokken alle studententeams na de paasvakantie naar de lagere scholen om er een ‘Work in Progress’ op maat te organiseren. Er werd ingezet op hybride initiatieven waarbij steeds een plan B werd voorzien.  

In het kader van de MyMachine-cyclus 2020-2021 werden in februari de campussen van PXL-Education in Hasselt en het Industrial Design Center van Howest in Kortrijk voor één dag omgebouwd tot een MyMachine-fabriek. De hogeschoolstudenten presenteerden er de eerste proof-of-conceptmaquettes van de door 400 kinderen bedachte machines en er werd samen geëxperimenteerd op de achterliggende mechanische, chemische of elektronische principes.  



In oktober 2021 werd het startschot gegeven van de MyMachine-cyclus 2021-2022, samen met achttien lagere en technische scholen van Brugge tot Maaseik en de twee hogeronderwijspartners, de Hogeschool West-Vlaanderen (Kortrijk) en Hogeschool PXL Limburg (Hasselt). In Howest wordt samengewerkt met de opleiding Industrieel productontwerpen, Digital Arts & Entertainment en de opleiding Ergotherapie. In PXL wordt samengewerkt met vier multidisciplinaire teams uit PXL-Tech en PXL-Education. 

  

De bedrijfs-en ondernemerswereld is tegelijk partner en doelgroep binnen MyMachine Vlaanderen. Al van bij de prille start werd nauw samengewerkt met de ondernemingswereld, zowel met kmo’s als met grote ondernemingen. In 2021 werden via Agoria vier bedrijven geselecteerd die meestapten in de realisatie van droommachines. Twee bedrijven (SPIE Belgium en Voxdale) werden gekoppeld aan MyMachine Vlaanderen & Brussel en twee (Ateliers Pierre en Citus Engineering) aan partnerorganisatie MyMachine Liège. Het bedrijf fungeert als mentor voor de MyMachine teams door de hoger onderwijs studenten te adviseren en door de bouwfase van het werkend prototype in het technisch secundair onderwijs waar mogelijk te faciliteren. 

  

In 2021 besliste de Vlaamse Regering om de structurele financiering van MyMachine met vier jaar te verlengen. 

MyMachine werd voor het 3e jaar op rij geselecteerd voor de gerenommeerde HundrED lijst met leidende initiatieven rond onderwijs. MyMachine DreamsDrop werd in 2021 erkend als World Changing Idea 2021 door de Fast Company. In 2021 werd MyMachine geselecteerd voor de HundrED Global Spotlight on Creativity in samenwerking met de LEGO-Foundation. MyMachine werd bovendien geselecteerd voor de officiële Global Tribute to Sir Ken Robinson en figureerde in het boek Difference Making At The Heart Of Learning (Tom Vander Ark en Emily Liebtag) met een selectie van toonaangevende vernieuwende onderwijsinstellingen en initiatieven.   

  

In 2021 werden vier nieuwe MyMachine licenties ondertekend: met MyMachine Catalonia (Spanje), MyMachine Hrvatska (Kroatië), MyMachine Indiana (USA) en MyMachine Chicuahua (Mexico). Vandaag zijn er wereldwijd 11 licenties actief. De verschillende MyMachine Chapters leiden op hun beurt tot een sterke samenwerking binnen de eigen landsgrenzen en dit tussen onderwijsinstellingen, het bedrijfsleven, ngo’s, kennisinstellingen en burgerinitiatieven. In 2021 leidde MyMachine wereldwijd tot 120.000 studentenuren die werden geïnvesteerd in de realisatie van kinderdromen. 

  

In 2021 werd de tweede MyMachine wereldwijde Dreamsdrop campagne gelanceerd gericht naar leerkrachten van lagere scholen. Lagere scholen uit 21 landen dienden kindertekeningen in. Daarvan werden 39 ideeën geselecteerd en vervolgens gelinkt aan hetzij Howest (B) of de Design Faculty of Monterrey Tech University in Querétaro (Mexico). Deze conceptualiseerden de ideeën en bouwden een proof-of-concept. Het verloop van de oefeningen werd via sociale media met de scholen gedeeld en gedocumenteerd.  

  

MyMachine werd in 2021 uitgenodigd voor lezingen in Finland, (Burning Questions - januari 2021), Groot-Brittannië (Imagine If… - maart 2021), India Mumbai (Round Table Conference on Entrepreneurship, Amity University - april 2021), Italië (European Training Foundation & Unesco: Building Lifelong Learning Systems - juni 2021), Kroatië (Nikola Tesla Museum & Fablab Hrvatska Conference on the intersection of non-formal and formal learning, oktober 2021), Portugal (Folio International Literature Festival 2021 - oktober 2021) en China (China Education Innovation Conference, Beijing - november 2021).

Designregio Kortrijk 

Sinds 2004 is Leiedal partner van Designregio Kortrijk, een samenwerkingsverband tussen overheid, ondernemers en onderwijs met als doel de economische waarde te verhogen van de regio en de creatieve maakindustrie door design thinking toe te passen. Leiedal werkte in 2021 met Designregio Kortrijk samen voor onder meer:  

  • TRIPOD-II: het ontwikkelen van producten voor de publieke ruimte via een cocreatietraject met ontwerpers en lokale besturen. 
  • Architectuurlezing met Philippe Viérin (noArchitecten), Vives en Howest in samenwerking met Archipel vzw over de relatie tussen student en stad. 
  • Opname van het kunstwerk Timeless Waves (Zilvinas Stasiulevicius) in de programmatie van WONDER, Kortrijk Creativity Festival op de voormalige site Van Marcke 
  • Het Interregproject C2L3Play waarbinnen onder meer nagedacht werd rond publieke ruimte en 3D-modellering 
  • KI:SS: het uitwerken van het ‘Territorial lab’ met als experimenteerruimte de Broeltorens 
  • Algemene ondersteuning van Designregio bij hun werking. 

Repairing the Present (S+T+ARTS) 

Binnen Repairing the Present willen Snowball en Gluon in partnerschap met Leiedal in de regio Zuid-West-Vlaanderen kunstenaar(s), onderwijs- en onderzoeksinstellingen, bedrijven en burgers samenbrengen. Dit partnerschap heeft tot doel om, uitgaande van één of meerdere regionale uitdagingen op het vlak van klimaat en (open) ruimte en mede geïnspireerd door het beleidsplan van Leiedal, een aantal locatiegebonden projecten te realiseren. Deze projecten, virtueel of reëel, kunnen zowel leiden tot andere vormen van leven, wonen en werken met het oog op een meer duurzame wereld als tot nieuwe economische opportuniteiten en alternatieve vormen van sociale participatie. Het project loopt van september 2021 tot 31 december 2022 en omvat de volgende luiken: twee kunstenaars in residentie, tentoonstellingen en netwerkevents en een educatief luik.  

  

Leiedal neemt binnen het Starts-project Repairing the Present een faciliterende rol op, door een aantal locaties voor te stellen waar Leiedal reeds actief is, en door de Vlaamse trekkers, Snowball en Gluon, inhoudelijk te ondersteunen bij de uitwerking van het project. Leiedal is lid van de Local expert group die het project stuurt en begeleidt. In 2021 werden twee open calls gedefinieerd en werden twee kunstenaars geselecteerd in het kader van deze oproep.

Belevingspunt op de Heuvelroute 

Met Westtoer werd de inplanting van een landmark als belevingspunt op de Vlaamse ‘Heuvelroute’ (een van de icoonroutes als opvolger van de fietsroute Vlaanderen) verkend. Het opzet is een kwalitatief en landschappelijk sterke hotspot te maken in de regio die bijdraagt tot de toeristisch-recreatieve opwaardering van het interfluvium. Na een terreinverkenning werden drie mogelijke locaties op het grondgebied van de gemeente Zwevegem geselecteerd die nu verder ontwerpmatig worden onderzocht.