Eerste Hulp bij Energiegemeenschappen - Veelgestelde vragen

Welke ondersteuning kan mijn stad of gemeente krijgen?

Je streekintercommunale (of Energiehuis voor Limburg) is de komende 3 jaar jouw aanspreekpunt voor Eerste Hulp Bij Energiegemeenschappen.

Leven er in jouw stad of gemeente gemeente ideeën rond energie bij burgers, scholen, bedrijven of het lokaal bestuur zelf? Wil je als lokaal bestuur je zonne-energie of laadpalen graag delen met je meest kwetsbare inwoners, maar weet je niet waar te beginnen? Roep dan zeker Eerste Hulp Bij Energiegemeenschappen in via jouw streekintercommunale (of Energiehuis voor Limburg). 

Samen bekijken we het potentieel, schaven we bij waar nodig bij en helpen we je verder op weg. De ondersteuning kan van energetische, technische, economische, juridische, communicatieve of organisatorische aard zijn, afhankelijk van jouw behoefte.

De lokale besturen die het Lokaal Energie- en Klimaatpact 2.1 ondertekenden, engageerden zich om 1 per 500 inwoners toegang te geven tot de activiteiten van een energiegemeenschap tegen eind 2025. Om deze ambitie mee waar te maken, reserveerde de Vlaamse overheid extra middelen op basis van van het aantal inwoners. Deze lokale besturen kunnen dus rekenen op extra hulp en ondersteuning.

Overzicht lokale besturen die het LEKP 2.1 ondertekenden.

Welke voordelen kan een energiegemeenschap opleveren voor mij?

dit is het antwoord op de vraag 1

Hoe kan ik als burger lid worden van een energiegemeenschap?

burger lid worden van een energiegemeenschap?
 

Welke acties komen in aanmerking voor Eerste Hulp Bij Energiegemeenschappen?

antwoord

Hoe verloopt de procedure voor Eerste Hulp Bij Energiegemeenschappen?

  1. Aanmelding en screening: Heb je een idee of wil je initiatief nemen om samen met anderen energie op te wekken, te delen, op te slaan of efficiënt in te zetten? Meld je dan hier aan. Op basis van je aanmelding bekijken we vanuit EHBE of de trekker al een goed zicht heeft op de activiteiten, doelgroepen en partners.

     

  2. Uitwerking idee: Samen met jou verzamelen we alle nodige info om zicht te krijgen op onder meer de haalbaarheid en opschaalbaarheid van je projectvoorstel. We stemmen dit af met het lokaal bestuur en de stuurgroep van EHBE.

     

  3. Uitwerking concept en business case: in kaart brengen van de sociale, ecologische, economische, technologische aspecten  en impact van je project en de verdere uitwerking in een business case. De trekker en EHBE maken samen de aanzet en preciseren timing, KPI's, mensen, middelen, resources, mogelijke drempels en verdere rol EHBE.

     

  4. Uitvoering pilootproject: Implementatie business case, evaluatie op basis van KPI's en inschatting opschaalbaarheid.

Hoe kan ik een energiegemeenschap oprichten?

Energiegemeenschappen van burgers (EGB) en hernieuwbare-energiegemeenschappen (HEG) moeten zich aanmelden bij de VREG. Dat is wettelijk verplicht vanaf 1 januari 2022 en moet gebeuren binnen 30 dagen na oprichting van de energiegemeenschap.

Moet ik een melding indienen bij de VREG?

  • Er zijn ook vormen van energiedelen waarvoor u geen energiegemeenschap hoeft op te richten, zoals energiedelen met uzelf en energiedelen in een appartementsgebouw of in een multifunctioneel gebouw. Deze vormen van energiedelen hoeft u niet te melden bij de VREG, enkel bij bij Fluvius via Mijn Fluvius. Meer informatie over energiedelen vind je op deze pagina.
     
  • In geval van energiedelen binnen een energiegemeenschap, zou uw energiegemeenschap geregistreerd moeten zijn in de KBO en zou u dus in het bezit moeten zijn van een KBO-nummer. Enkel in dat geval dient u een melding te doen bij de VREG.

Meer informatie? www.vreg.be/nl/energiegemeenschappen