Leiedal als werkgever

kantoren leiedal binnenkant foyer

Op 31 december 2021 telde Leiedal 90 medewerkers in dienstverband, van wie 25 met deeltijdse en 65 met voltijdse prestaties. Samen is dat goed voor 82,82 voltijdse equivalenten, een stijging van 21,53% ten opzichte van 2020. 

De stijging in het personeelsbestand vloeit vooral voort uit het project SUPRA, een samenwerking tussen de intercommunales Leiedal en IGEMO en de Stad Gent. Het project ging op 1 april 2021 van start met als doel de renovatiegraad in de respectievelijke regio’s de komende drie jaar gevoelig op te trekken. Het aantal medewerkers exclusief SUPRA bedraagt 77. De stijging van het aantal medewerkers zonder SUPRA in rekening te brengen, is dus beperkt tot 4%. 

Voor het project SUPRA traden volgende personen in 2021 in dienst:  

  • Alexander Detremmerie (Projectcoördinator – 01/04/2021) 
  • Bart Smessaert (Renovatiebegeleider, Zuid-West-Vlaanderen – 01/04/2021) 
  • Lore Vandamme (Renovatiebegeleider, Zuid-West-Vlaanderen – 01/04/2021) 
  • Simon Fieuws (Renovatiebegeleider, Zuid-West-Vlaanderen – 30/08/2021) 
  • Anne Colpaert (Administratief medewerker, Gent – 01/04/2021) 
  • Tom Germonpré (Renovatiebegeleider, Gent – 01/04/2021) 
  • Ben Dejonghe (Renovatiebegeleider, Gent – 16/08/2021) 
  • Cedric Hespel (Renovatiebegeleider, Gent – 16/08/2021) 
  • Laurens Riviere (Renovatiebegeleider, Gent – 16/08/2021) 
  • Tiffany Pörtner (Administratief medewerker, Mechelen IGEMO – 01/04/2021) 
  • Lien Berben (Renovatiebegeleider, Mechelen IGEMO – 01/04/2021) 
  • Joost Crauwels (Renovatiebegeleider, Mechelen IGEMO – 01/04/2021) 
  • Sven Schoeters (Renovatiebegeleider, Mechelen IGEMO – 28/10/2021) 

Ook deze personen traden in 2021 in dienst:  

  • Siel Gybels (Stedenbouwkundig ontwerper, Ruimte en Leefomgeving – 03/05/2021) 
  • Fien Coysman (Stedenbouwkundig ontwerper, Ruimte en Leefomgeving – 17/05/2021) 
  • Karel Vercruysse (Stedenbouwkundig ontwerper, Ruimte en Leefomgeving – 01/07/2021) 
  • Sharon Berton (Handhaver Ruimtelijk Ordening, Ruimte en Leefomgeving – 13/09/2021) 
  • Jelle Van Laeken (Stedenbouwkundig ontwerper, Ruimte en Leefomgeving – 01/10/2021) 
  • Wim Stubbe (Projectcoördinator Circ-NSR, Publieke Projectontwikkeling – 11/10/2021) 
  • Steven Bostoen (ICT-medewerker Support & Systeembeheer, Stafdiensten – 15/11/2021) 

Volgende personen traden in 2021 uit dienst:  

  • Thomas Holderbeke (03/01/2021) 
  • Jonas Vandeghinste (31/01/2021) 
  • Veerle Cox (04/04/2021) 
  • Jozefien Bernard (05/09/2021) 

In 2021 zette Leiedal op het vlak van HR opnieuw enkele grote stappen. Met een duurzaam HR-beleid willen we anticiperen op uitdagingen die gepaard gaan met een sterk veranderende wereld. De coronacrisis en de COVID-19-werksituatie hebben hun impact gehad en bepaalde processen van transformatie, opgenomen in het beleidsplan, versneld. Zo bood de terugkeer naar kantoor in september ons de kans om het werkkader te herbekijken. De coronacrisis leerde ons dat digitaal en vanop afstand werken niet altijd of slechts zeer beperkte gevolgen heeft voor de dienstverlening en de organisatiecontinuïteit. COVID-19 en de veranderde maatschappij deden ons inzien dat het werk ook anders georganiseerd kan worden. We willen een wendbare, flexibele, duurzame een aantrekkelijke werkgever zijn en aandacht blijven hebben voor het welbevinden van onze medewerkers. Het nieuwe werkkader ‘Hybride werken’ staat dan ook voor een geactualiseerde werkcultuur - met mogelijkheid tot focustijd en ontkoppeling - die voortbouwt op vertrouwen, respect en waardering. 

  

Leiedal kreeg in 2021 de kans om in te tekenen op het Tope Fit-programma van Logo Leieland. Hieruit volgde een gezondheidsbevraging en een actieplan waarop in 2022 zal worden ingezet. Dankzij deze samenwerking met onze huispartner versterken we ons welzijnsbeleid.  

Verder werd in 2021 de evaluatieprocedure inhoudelijk versterkt door het toevoegen van structurele terugkoppelingsmomenten tussen leidinggevenden, directie en HR. Die zorgen tevens voor een goede opvolging van de noden op het vlak van vorming en ontwikkeling.  

Ook het onthaal van nieuwe medewerkers werd versterkt door de update van de onthaalbrochure ‘Start 2 Leiedal’ en via een afzonderlijke inscholing rond personeelszaken. Het onthaalbeleid werd bovendien uitgebreid met zogenaamde socialisatiegesprekken. Het socialisatieproces is belangrijk om vanuit HR verder te binden met medewerkers, verbeteracties te detecteren en kan een antwoord zijn op het vroegtijdig vrijwillige verloop van pas aangeworven medewerkers. Ook het onthaal van stagiairs werd dankzij een nieuwe procesflow geoptimaliseerd.  

In 2021 werd verder ingezet op het verbeteren van de operationele HR-processen. Op het vlak van het digitaliseren van HR werd de koppeling van de tijdsregistratie met het loonprogramma gerealiseerd. Dit zorgt voor comfort, efficiëntie en tijdswinst binnen HR.  

In de structurele samenwerking tussen de interne preventiedienst en HR lag de focus in 2021 op brandpreventie en een noodplan.