Multimodaliteit en watergebonden bedrijvigheid

Menen LAR

Het ENES-traject (Economisch Netwerk Seine-Schelde) werd in 2021 opgevolgd vanuit het strategisch project Contrei. Het betreft een initiatief van De Vlaamse Waterweg. Het werkingsgebied van ENES omvat enerzijds de noord-zuidverbinding van het Seine-Scheldeproject en anderzijds de aansluiting met de Vlaamse havens en het waterwegennetwerk in Frankrijk en Wallonië. Het strekt zich grosso modo uit over de provincies Oost- en West-Vlaanderen.  

In samenwerking met andere partners onderzocht Leiedal in 2021 de haalbaarheid van de uitbreiding van de spoorwegterminal op de LAR. Door de grote financiële impact en de complexe randvoorwaarden voor het verkrijgen van de noodzakelijke verhoogde subsidies (aanmelding noodzakelijk bij de Europese Commissie) is dit onderzoek nog niet afgerond. 

Leiedal biedt sinds 2021 aan kmo’s een begeleidingstraject aan rond duurzame mobiliteit in het woon -werkverkeer. Dit begeleiden, adviseren en ontzorgen kadert binnen het parkmanagement 2.0 met ondersteuning van de mobiliteitscoach en gebeurt door middel van doelgerichte acties, op basis van de analyse van de bestaande toestand. Het sensibiliseren en informeren van zowel werkgever als werknemer staat daarbij centraal. Leiedal startte in 2021 vijf pilootprojecten op.  

In 2021 werden de aanpassingswerken aan de luchthaveninfrastructuur van de Internationale Luchthaven Kortrijk-Wevelgem verdergezet. Ook heeft de nv ILKW de procedure gelanceerd om een private partner te vinden voor de commerciële uitbating van de luchthaven vanaf eind 2023. De procedure verloopt in twee fasen, een selectiefase en een beoordelingsfase. Eind oktober ontving de luchthaven vier kandidaturen, waarvan er drie werden weerhouden met het oog op de indiening van een offerte op basis van een bestek, dat begin 2022 moet gefinaliseerd zijn.  

In het kader van het regeerakkoord 2019-2024 heeft de Vlaamse regering aan Ecorys de opdracht gegeven om een langetermijnvisie uit te werken inzake de ontwikkeling van de luchtvaart de komende decennia, waarbij gestreefd wordt naar een balans tussen de maatschappelijke behoefte aan luchtvaart, duurzaamheid, leefbaarheid, veiligheid, innovatie en een vitale economie. Om deze visievorming te begeleiden werden voor elk van de drie Vlaamse regionale luchthavens een “Local Community” samengesteld en overkoepelend een “Vlaamse Community”. Leiedal is lid van beide communities, die twee keer samen kwamen in 2021. 

Op vraag van de nv ILKW en met het oog op een eventuele terbeschikkingstelling van de achterliggende gronden aan de luchthaven en de realisatie van een bijkomende ontsluiting van de luchthaven, besliste de raad van bestuur van Leiedal in 2020 om een perceel bestaande uit gronden en een gebouw, gelegen aan de Kortrijkstraat 381, aan te kopen. In de loop van 2021 werd de aankoop notarieel verleden, hebben Leiedal en de nv een eerste keer samen gezeten om de contouren van de gronden, die tegen marktconforme voorwaarden aan de luchthaven zouden kunnen ter beschikking gesteld worden, vast te leggen. In functie van deze bespreking heeft Leiedal het perceel opgesplitst aan de hand van een omheining, met het oog op verhuring van het deel gelegen aan de Kortrijkstraat.