Het communicatieplan voor 2021 focuste op de drie belangrijkste pijlers: corporate communicatie, projectcommunicatie en commercieel aanbod ondernemen en wonen.
De covidcontext met tal van beperkingen en onzekerheden zorgde er in 2021 voor dat we onze halfjaarlijkse ontmoetingsmomenten De Ontmoetingsavond en De Samenkomst net als in 2020 moesten annuleren. Dankzij een flexibele en creatieve ingesteldheid betrok Leiedal haar stakeholders wel via kleinschaligere evenementen, gezamenlijke informatievergaderingen, workshops, participatie- en cocreatietrajecten en digitale campagnes.
De subsidieprojecten en betaalde opdrachten van Leiedal nemen toe in aantal. De ondersteuning vanuit het communicatieteam bleef en bleek belangrijk in zowel het betrekken van stakeholders en het creëren van draagvlak als het delen van de resultaten, inzichten en goede praktijkvoorbeelden. Een aantal voorbeelden hiervan zijn:
- Het Festival van het Landschap in en rond de Avelgemse Scheldemeersen
- Een videocampagne rond autodelen
- Landbouw versterken: infomomenten en draagvlak creëren
- Energiehuis Warmer Wonen
- Modernism for the Future 360 365
- Online webinars en workshops voor onder meer COM3, LECSEA, LocusFocus, EMPOWER 2.0 …
- RE/SOURCED: reportages, partnermeetings …
- Open Monumentendag zondag 12 september 2021
- Public Design Guide als sluitstuk van TRIPOD II
- Ondersteuning communicatie Regionaal Relanceplan Zuid-West-Vlaanderen
- Masterplan Avelgem
- Gaverbeek Collegewijk Harelbeke en hippodroom Waregem
- …
Trajecten op het vlak van publieke projectontwikkeling lopen vaak meerdere jaren. Vanuit het communicatieteam wordt dit van bij de verwerving, over eventuele sloop, herinrichting, participatie tot bij de officiële opening op professionele wijze ondersteund.
- De reconversie van Treurniet in Harelbeke
- Voorstelling pps-project Confluence met Groep Huyzentruyt op Decauville in Marke (Kortrijk)
- Participatiemoment Peperstraat in Kortrijk
- Open Transfodag in Zwevegem op dag van de architectuur
- Officiële inhuldiging kmo-zone Nelca in Lendelede
- Officiële opening kmo-zone De Spijker in Deerlijk
De vele initiatieven over de drie pijlers heen zorgden voor een uitdagende mix aan communicatie, telkens afgestemd op doelgroep, doelstelling, boodschap en kanalen (online en offline), variërend van persmomenten, video, socialemediacampagnes, beursstanden tot fysieke en online publicaties. Een overzicht van de georganiseerde persmomenten kun je nalezen in de bijlages.